Rynek Infrastruktury
Na dworzec przyjechał zabytkowy parowóz z wagonami i nowoczesny pociąg wyprodukowany przez fabrykę Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, który w przyszłości będzie woził pasażerów Kolei Wielkopolskich.
Wystąpiła także grupa rekonstrukcyjna, która wcieliła się w rolę przedwojennych żołnierzy polskich i niemieckich, byli letnicy z czasów, gdy z Dworca Letniego poznaniacy wyjeżdżali na odpoczynek do Puszczykowa lub Osowej Góry.
Uroczystości na Dworcu Letnim rozpoczęły się wraz z wjazdem na peron 4b pociągu retro z gośćmi, którzy wcześniej uczestniczyli w otwarciu zmodernizowanego dworca w Luboniu. Pociąg wywołał wzruszenie wśród oczekujących, nikomu nie przeszkadzały towarzyszące jego wjazdowi kłęby dymu i pary. Atmosferę podnosiła grająca w czasie wjazdu orkiestra poznańskich kolejarzy.
Uczestnicy wysłuchali monologu aktora, który przebrany za niemieckiego, wysokiej rangi urzędnika, łamaną polszczyzną przypomniał historię dworca, a w ostatnim fragmencie wypowiedzi symbolicznie przekazał akt erekcyjny wiceprezesowi zarządu PKP SA Pawłowi Olczykowi, marszałkowi województwa wielkopolskiego Markowi Woźniakowi i prezesowi zarządu Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o. Włodzimierzowi Wilkanowiczowi.
Prezes Paweł Olczyk w krótkim wystąpieniu wyraził radość z faktu, że Dworzec Letni odzyskał blask, poinformował o wsparciu PKP SA dla Kolei Wielkopolskich, natomiast marszałek Woźniak m.in. poinformował o tym, że patronem Dworca Letniego w Poznaniu będzie Ignacy Jan Paderewski, który był tutaj uroczyście witany przez poznaniaków w przeddzień Powstania Wielkopolskiego, dokładnie 26 grudnia 1918 roku.
W trakcie uroczystości na skwerze przed budynkiem Dworca Letniego nastąpiło uroczyste zasadzenie trzech klonów czerwonych. Zasadzili je prezes Paweł Olczyk, marszałek Marek Woźniak i Marian Domaniecki z firmy Zakład Budowlano-Sztukatorski, Konserwacja Zabytków, Marian Domaniecki, przedstawiciel głównego wykonawcy robót budowlanych.
Właścicielem Dworca Letniego jest PKP SA, natomiast od września tego roku obiekt będzie w dyspozycji Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o. Po okresie udostępnienia dla zwiedzających (od 31 sierpnia do 9 września, z wyłączeniem niedzieli, w godzinach od 14 do 17) Dworzec ponownie zostanie zamknięty po to, aby zainstalować w nim urządzenia niezbędne do użytecznego dla podróżnych funkcjonowania obiektu.
Dworzec cesarski został zbudowany z myślą o wizytach w Poznaniu niemieckiej rodziny panującej. Było to w okresie zaborów, gdy stolica Wielkopolski leżała w granicach Rzeszy Niemieckiej. Ostateczny kształt dworzec uzyskał w 1913 roku. Cesarz Wilhelm II Hohenzollern został uroczyście podjęty w ukończonym dworcu reprezentacyjnym 26 sierpnia 1913 roku. Tuż po I wojnie światowej, 26 grudnia 1918 roku witano tutaj podróżującego z Gdańska do Warszawy Ignacego Jana Paderewskiego. Jego przybycie stało się impulsem do wybuchu powstania wielkopolskiego. W okresie II Rzeczypospolitej dworzec nadal służył celom reprezentacyjnym. Korzystali z niego między innymi naczelnik państwa Józef Piłsudski i prezydent Polski Stanisław Wojciechowski. Z tego samego peronu odjeżdżały również pociągi z letnikami do podmiejskich ośrodków wypoczynkowych: Promna, Osowej Góry i Puszczykowa, z tego też powodu z czasem do dworca przylgnęła nazwa „Dworzec Letni”. W 2011 roku przeprowadzono jego gruntowną renowację i ponownie służy pasażerom.